Verktøykasse: Hvem passer oss

Kunsten å gjenbruke - Fra bussvrak til verksted

Gjøvik bibliotek og litteraturhus og Metallco inviterte til storslagen åpning av gjenbruksverkstedet OppAtt i bibliotekets lokaler.

Intervju med Henning Owern, Ikomm og Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek

En bedrift som vil samarbeide med et bibliotek må være sin rolle bevisst og tenke langsiktig.

Teknologilaben Kuben skal trigge IT-interesse.

"Kuben er offisielt åpnet og sponsorprosjektet for Lillehammers del må sies å være i havn, men – det er jo nå det hele virkelig starter", skriver Berit Strømshoved i denne artikkelen.

Sponsorsamarbeid gir læring og innovasjon

Vi gratulerer Lillehammer med storstilt åpning av teknologilaben Kuben i biblioteket 18. oktober

Åpning av Kuben på Lillehammer bibliotek

Tirsdag 18. oktober kl. 16:00 er det åpning av Kuben, en digital læringsplass, på Lillehammer bibliotek.

Hvilke typer bedrifter bør biblioteket samarbeide med? Intervju med Bjørn Kløvstad

Bjørn Kløvstad har lang erfaring med sponsing og sponsorsamarbeid. I dette videointervjuet kan du bl.a. høre hvem han mener er troverdige samarbeidspartnere for biblioteket.

Interessant undersøkelse om sponsorsamarbeid i Århus

Den viktigste faktoren for å skape et godt sponsorsamarbeid er at kulturinstitusjonen er seg sin egen profil bevisst. Dette gjør det enklere å vite hvilke bedrifter som kan være potensielle samarbeidsparter.

Sponsorsamarbeid kan styrke bibliotekets tilknytning til lokalsamfunnet.

Det sier Henrik Jochumsen, lektor ved Det Informationsvidenskabelige Akademi ved Københavns universitet. I det danske TV-programmet "Fabrikken" diskuterer Jochumsen med Bent Skov, biblioteksjef ved Odense bibliotek, sponsorater i bibliotek

Derfor er noen sponsorer mer effektive enn andre

Forskere fra Høgskolen i Lillehammer har sett nærmere på hva som skal til for at sponsing oppfattes som effektiv og lister opp fire viktige faktorer. Den viktigste faktoren er samsvar mellom sponsoren og arrangementet.